Inspirerend verhaal | Projectnieuws Afzet van agroforestryproducten vraagt lokale markten, sterke verhalen en samenwerking

21/02/2025

Twee bijeenkomsten – één in Vlaanderen en één in Nederland – brachten boeren, verwerkers, retailers en experts samen om kennis en ervaringen uit te wisselen over de afzet, verwerking en vermarkting van agroforestry-producten. Lokale markten, sterke verhalen en samenwerking zijn sleutels tot succes.

Diversiteit als kracht en storytelling als bindmiddel

Agroforestry betekent vaak werken met een diversiteit aan producten in kleinere volumes. Hierdoor vraagt het verdienmodel om een mix van inkomstenbronnen. De markt voor duurzame producten — zoals fruit, noten en sappen — groeit, waarbij kwaliteit en lokale herkomst voor afnemers belangrijke factoren zijn. Succesvolle afzet vraagt om slimme vermarkting en sterke lokale netwerken.

Storytelling is daarbij echt van belang: consumenten hechten waarde aan producten met een verhaal. Bedrijven die hun duurzame werkwijze en lokale impact zichtbaar maken, creëren meerwaarde. Hoe scherper je eigen verhaal als producent, hoe beter: wees niet bang om keuzes te maken en te focussen. Imagro benadrukte het belang van authentieke en vroegtijdige communicatie richting consumenten, al vanaf de aanplantfase. Je kan de 5G-mix voor consumentenkeuze gebruiken als leidraad bij het vinden van een effectieve methode om nicheproducten te vermarkten. De 5G’s staan voor Genot, Gemak, Geld, Gezondheid en Geweten. Digitale tools kunnen zeker helpen bij agroforestry, niet alleen in de productieprocessen, maar ook in de vermarkting.

Steven Vandenberge Buxusberg
Notenteler Steven vertelt het verhaal van de samenwerking van zijn bedrijf Buxusberg met retailer Colruyt.

Verwerking en samenwerking

De aard van de oogst uit agroforestry aanplanten stimuleert tot creatieve productontwikkeling, zoals het maken van jam of siroop, het drogen van kruiden of het persen van noten tot olie. Verwerking vraagt natuurlijk om meer kennis, apparatuur. Je krijgt ook te maken met meer regelgeving. Bedrijven als Boslekker werken al aan opschaling van de verwerkte fruitoogst en onderzoeken mogelijke oplossingen voor de uitdagingen op het vlak van logistiek en houdbaarheid. Hubs zoals Veld 4 in Zoelen bieden mogelijkheden voor gezamenlijke verwerking, met potentie voor vergelijkbare plekken elders in Vlaanderen en Nederland.

Er ging ook aandacht naar de ketenorganisatie. Daarbij werd gediscussieerd over de rol van coöperaties. Traditionele modellen beperken soms de invloed van boeren verderop in de keten. Een multi-stakeholder coöperatie, waar verschillende schakels meebeslissen, werd als toekomstgericht alternatief gezien (voorbeeld: Gedeelde Weelde in Maastricht). ILVO introduceerde een digitaal platform om telers en retailers met elkaar te verbinden: deze kaart bevordert kortere ketens en versterkt lokale markten.

Succesverhalen en praktijkvoorbeelden

Het delen van voorbeelden kan tot inspiratie leiden:

  • Buxusberg & Colruyt: Notenteler Steven Vandenberghe deelde hoe een sterke samenwerking met retailer Colruyt leidde tot een gestroomlijnde afzetketen en meer zichtbaarheid.
  • The Nutty Farmer: Fréderic Bostyn liet zien hoe een sterke merkidentiteit en storytelling cashewnoten succesvol positioneren in de markt.

Beide evenementen sloten af met praktijkbezoeken. In Ospel kregen deelnemers inzicht in de combinatie van sierheesters en fruitbomen en zagen we de apparatuur van de saplijn (geschikt voor hard en zacht fruit) van Aards. In Vlaanderen werd bioboerderij De Zwaluw bezocht, waar bedrijfsleider Nils Mouton liet zien hoe agroforestry praktisch wordt toegepast, inclusief slimme combinaties van bomen, vee en fruit.

Aards (Ospel)
Bezoek aan de saplijn van Aards (Ospel, Nl.), geschikt voor de verwerking van hard en zacht fruit.

Conclusie

De bijeenkomsten toonden de kansen én uitdagingen binnen agroforestry. Lokale markten, sterke verhalen en samenwerking zijn sleutels tot succes. Door digitale tools, innovatieve producten en coöperatieve modellen te combineren, kan agroforestry economisch rendabel en ecologisch waardevol zijn.

Het uitgebreide verslag van de Vlaamse bijeenkomst vind je via deze link terug op de website van Inagro. Het verslag van de Nederlandse bijeenkomst kan je opvragen (Mieke.Vandermersch@vlaamsbrabant.be).

projectlogo cambium
Auteurs:

Willem Van Colen (Inagro), Petra Schmitz (Schmitz Agroforestry), Mieke Vandermersch (Praktijkpunt Landbouw Vlaams-Brabant)

Gerelateerd project:

CAMBIUM

Ik heb interesse in de Agroforestry Kaart!

Heb je als teler of retailer interesse om jouw bedrijf op de agroforestry kaart te zien verschijnen? Neem contact op met Sarah!